2.2 C
Athens
Τρίτη, 25 Ιανουαρίου, 2022

Η ηλεκτροκίνηση το μέλλον της μετακίνησης

Τι είναι και τι σημαίνει η ηλεκτροκίνηση στην Ελλάδα

Η ηλεκτροκίνηση, τα τελευταία χρόνια, μπήκε δυναμικά  στη ζωή μας και όπως φαίνεται στη ζήτηση των ηλεκτροκίνητων οχημάτων, θα μείνει για πολλές ακόμη δεκαετίες.

Εδώ και κάποια χρόνια, η Ευρώπη έχει κάνει σταθερά βήματα προόδου στο κομμάτι της ηλεκτροκίνησης, και αυτό βλέπουμε να συμβαίνει σταδιακά και στη χώρα μας, καθώς πληθαίνουν οι ενδιαφερόμενοι και η κατασκευή υποδομών φόρτισης βρίσκεται σε ένα αρκετά ικανοποιητικό επίπεδο.

Στο σήμερα, διαπιστώνουμε πως όλες σχεδόν οι αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν διεισδύσει στην ηλεκτροκίνηση και κοιτάζοντας την γκάμα των εταιρειών διαπιστώνουμε πως διαθέτουν από αμιγώς ηλεκτρικά μοντέλα μέχρι τα λεγόμενα plug in hybrid, δηλαδή αυτά που συνδυάζουν κινητήρα εσωτερικής καύσης και ηλεκτροκινητήρα.

Είναι ξεκάθαρο πλέον, ποια είναι η τάση και αυτό γίνεται διότι θα πρέπει να μειωθούν, βάσει Ευρωπαϊκής νομοθεσίας, σημαντικά οι εκπομπές ρύπων. Σε αντίθετη περίπτωση, οι εταιρείες θα πρέπει να πληρώσουν, ως πρόστιμα, υπέρογκα ποσά. Οφέλη όμως υπάρχουν και στους χρήστες αυτών των οχημάτων, καθώς τα τέλη κυκλοφορίας είναι μηδενικά και το τέλος ταξινόμησης επίσης, λόγω των μηδενικών ρίπων . Η λύση λοιπόν ακούει στο όνομα ηλεκτροκίνηση.

Ελάχιστοι γνωρίζουν τι σημαίνει ηλεκτρικό όχημα , τι είναι,  πώς φορτίζει και ποιο είναι το κόστος φόρτισης

Ηλεκτρικό αυτοκίνητο (HΑ), ονομάζεται το αυτοκίνητο που χρησιμοποιεί την ηλεκτρική ενέργεια που αποθηκεύεται σε επαναφορτιζόμενες συστοιχίες συσσωρευτών (κοινώς μπαταρίες). Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα χρησιμοποιούν ηλεκτρικούς κινητήρες αντί των μηχανών εσωτερικής καύσης (ΜΕΚ).

Στα πρώτα βήματά τους, ένα από τα βασικά προβλήματα που έχουν να λύσουν οι κατασκευαστές είναι η αυτονομία, η οποία λόγω μπαταριών κυμαίνεται σε χαμηλά επίπεδα. Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν θα βελτιωθούν στο μέλλον. Κάθε άλλο, αφού, από το 2023, αναμένονται μεγάλες αλλαγές στο βάρος και στη διάρκεια των μπαταριών, γεγονός που θα δώσει στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα μεγαλύτερη τελική ταχύτητα και αυτονομία. Ο τρόπος οδήγησης είναι ένας παράγοντας που καθορίζει την αυτονομία.

Η ηλεκτροκίνηση θα αλλάξει οριστικά και το πώς ανεφοδιάζουμε τα οχήματά μας. Ουσιαστικά  το όχημα δεν χρειάζεται να οδηγηθεί σε πρατήριο υγρών καυσίμων, αλλά μπορεί να φορτιστεί σχεδόν παντού: στο σπίτι σε μια οικιακή πρίζα/πρίζα σούκο, σε ένα Wallbox (επιτοίχιος φορτιστής  που μεσολαβεί ανάμεσα στο ηλεκτρικό αυτοκίνητο και την πρίζα της οικίας και φροντίζει να πραγματοποιείται με ασφάλεια η φόρτιση του οχήματος), σε δημόσιους σταθμούς φόρτισης ή σε σταθμούς ταχείας φόρτισης.

Είναι πλέον σαφές πως η χρήση ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου θα είναι συμφέρουσα για την τσέπη μας. Ωστόσο το ακριβότερο εξάρτημα ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου είναι η μπαταρία, οπότε η μείωση του κόστους των μπαταριών είναι αυτή που θα δώσει άλλη προοπτική στα ηλεκτροκίνητα οχήματα.

Το κόστος, στην περίπτωση των δημόσιων φορτιστών ταχείας ή ημι/ταχείας φόρτισης, όπως εκείνων που μπορεί να βρει κανείς σήμερα στους ΣΕΑ, είναι 0,25€/λεπτό, συν 2,5 € (πάγια χρέωση). Με άλλα λόγια, για 1 ώρα φόρτισης το κόστος ανέρχεται στα 15+2,5=17,5 €.

Άλλος τρόπος είναι η φόρτιση σε κοινόχρηστους φορτιστές δικτύων που ανήκουν σε κάποιο πάροχο. Εδώ, παρέχονται λύσεις ημι-ταχείας (AC) και ταχείας φόρτισης (DC), ενώ σε κάθε περίπτωση είναι απαραίτητη η αναγνώριση και ταυτοποίηση του χρήστη – διαδικασία που μπορεί να γίνει με τη χρήση μιας κάρτας RFID ή με ειδική εφαρμογή (app) μέσω κινητού.

Στην περίπτωση αυτή, ακριβώς όπως συμβαίνει με τους παρόχους κινητής τηλεφωνίας, ο χρήστης επιλέγει να γίνει συνδρομητής στον Mobility Service Provider μέσω της σύναψης συμβολαίου σε κάποιο από τα υφιστάμενα προγράμματα της εταιρείας (σ.σ.: εδώ προβλέπεται μηνιαίο πάγιο και χρέωση ανά λεπτό σύνδεσης στο δίκτυο) ή εναλλακτικά να προμηθευτεί μια κάρτα με προπληρωμένο χρόνο φόρτισης, ο οποίος μπορεί να ανανεωθεί on-line.

Τέλος, η πιο δυσεύρετη (προς το παρόν) περίπτωση στη χώρα μας είναι η χρήση κοινόχρηστων φορτιστών χαμηλής ισχύος, για τους οποίους δεν υπάρχει καμία απολύτως χρέωση για τη φόρτιση ενός ηλεκτρικού ή PHEV οχήματος. Τέτοιοι φορτιστές συναντώνται συνήθως σε μεγάλα parking, εμπορικά κέντρα, super market κοκ.

Δεν είναι όμως μόνο τα αυτοκίνητα που μπορούν να κινηθούν με την ηλεκτρική ενέργεια. Στη χώρα μας ήδη έχουν κάνει την εμφάνιση τους και χρησιμοποιούνται τα ηλεκτρικά λεωφορεία ,τα ηλεκτρικά ποδήλατα και τα ηλεκτρικά scooters.

Όπως αναφέρθηκε και παραπάνω, η ηλεκτροκίνηση μπήκε στη ζωή μας και θα αλλάξει ό, τι ξέραμε μέχρι τώρα. Η Ελλάδα έχει κάνει μεγάλα βήματα ως προς την πώληση, αλλά και την χρήση αυτών των οχημάτων καθώς η ζήτηση έχει αυξηθεί κατά πολύ.

Το κράτος, για αυτούς τους λόγους, αποφάσισε να δώσει κίνητρα σε όσους θέλουν να περάσουν σε αυτή τη νέα εποχή, δίνοντας επιχορηγήσεις για την αγορά τους με το πρόγραμμα «Κινούμαι Ηλεκτρικά». Το ύψος του κόστους του προγράμματος ανέρχεται στα 100 εκατ. ευρώ και θα διαρκέσει έως τις 31 Δεκεμβρίου του 2021. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις,  θα επιδοτηθούν περίπου 15.000 αυτοκίνητα και 12.500 δίκυκλα (e-scooters και ποδήλατα) .

Η διαδικασία υποβολής του ενδιαφερόμενου

Ο χρήστης εισέρχεται στη πλατφόρμα (https://kinoumeilektrika.gov.gr/info) με τους κωδικούς του Taxisnet οπότε τα στοιχεία του είναι προσυμπληρωμένα.

Κατόπιν επιλέγει όχημα: Αυτοκίνητο, Δίκυκλο, Ποδήλατο και στη συνέχεια θα πρέπει να συμπληρώσει την Αξία της προσφοράς όπως επίσης και αν υπάρχει απόσυρση ή αν θα αγοράσει και φορτιστή ώστε να βγει το τελικό ποσό της επιδότησης.

Ο αγοραστής του ηλεκτρικού οχήματος το εξοφλεί και στη συνέχεια καταθέτει ηλεκτρονικά τα δικαιολογητικά. Η διαδικασία ολοκληρώνεται με την οριστική Υποβολή του αιτήματος. Η κατάθεση των χρημάτων γίνεται σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα, ωστόσο αν ο αιτών χρωστά στην Εφορία ή σε Ασφαλιστικό Ταμείο ή το ευρύτερο Δημόσιο τότε πρέπει να γνωρίζει ότι τα χρήματα της επιδότησης θα δεσμευθούν και θα συμψηφιστούν! Σε περίπτωση ρύθμισης χρεών, τότε θα συμψηφιστεί μέρος των χρημάτων.

Οι ιδιοκτήτες πρέπει να γνωρίζουν πως τα επιδοτούμενα οχήματα πρέπει να τα έχουν στην κατοχή τους για τουλάχιστον 3 χρόνια, ενώ σε περίπτωση leasing ο χρήστης είναι υποχρεωμένος να το αγοράσει μετά την λήξη της μίσθωσης στην τριετία.

Τέλος, όσοι υποβάλλουν αιτήσεις για την αγορά ηλεκτρικών οχημάτων θα έχουν στην διάθεσή τους 6 μήνες για να κάνουν χρήση του δικαιώματος που έχουν κατοχυρώσει και μετά την παρέλευση του συγκεκριμένου χρονικού διαστήματος το δικαίωμα ακυρώνεται και περνά σε κάποιον άλλον που έχει αιτηθεί.

ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΑΡΘΡΑ