8.9 C
Athens
Τετάρτη, 1 Δεκεμβρίου, 2021

ΤΗΛΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ: « ΠΑΝΑΚΕΙΑ Ή ΤΡΟΧΟΠΕΔΗ» ;

Η πανδημία του κορονοϊού τον τελευταίο χρόνο έχει αναστείλει σε μεγάλο βαθμό τη δια ζώσης εκπαίδευση, η οποία αντικαταστάθηκε  προσωρινά από την τηλεκπαίδευση με την αρωγή της τεχνολογίας. Η εξ αποστάσεως, όμως, διδασκαλία διχάζει την κοινή γνώμη ως προς την αποτελεσματικότητά της.

Η παγκόσμια διασπορά του ιού covid-19 έχει επιφέρει μία νέα καθεστηκυία τάξη στην κοινωνία και ειδικότερα στο χώρο της εκπαίδευσης. Mαθητές και εκπαιδευτικοί καλούνται να επικοινωνούν και να αλληλεπιδρούν διαδικτυακά, καθώς η δια ζώσης εκπαίδευση κρίνεται πλέον επισφαλής και κατά συνέπεια έχει απαγορευτεί, ως επί το πλείστον, στη διάρκεια της φετινής σχολικής χρονιάς. Η ανάπτυξη της τεχνολογίας αποδείχθηκε πολύτιμη αρωγός στην προσπάθεια συνέχισης των εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων μέσω της τηλεκπαίδευσης.

Τι σημαίνει Τηλεκπαίδευση:

Ο όρος «τηλεκπαίδευση» αποδίδεται, επιπρόσθετα, με τους όρους «μάθηση από απόσταση» και «ηλεκτρονική μάθηση». Η εξ αποστάσεως εκπαίδευση μπορεί να ορισθεί ως μια διαδικασία μάθησης, η οποία χρησιμοποιεί πληθώρα νέων τεχνολογιών (βίντεο, τηλεπικοινωνίες, ηλεκτρονικούς υπολογιστές), για να επιτύχει το εκπαιδευτικό εγχείρημα από απόσταση.

Κατά γενική ομολογία η υποχρεωτική και καθολική εξ αποστάσεως εκπαίδευση αποτελεί μία πρωτόγνωρη εμπειρία, ωστόσο δεν πρόκειται για κάτι καινούργιο αλλά για ένα ζωντανό και εξελισσόμενο πεδίο της εκπαιδευτικής έρευνας.

Μειονεκτήματα:

Βέβαια, οι απόψεις διίστανται, όσον αφορά στα οφέλη και μη της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης. Αφενός, πολλοί είναι οι φανατικοί επικριτές της τηλεκπαίδευσης. Την καταδικάζουν άρδην ως επιζήμια, καθώς δεν μπορεί σε καμία περίπτωση να συγκριθεί με τη δια ζώσης διδασκαλία και φυσικά, σε μεγάλο βαθμό δεν έχουν άδικο.

Αρχικά, τόσο οι διδάσκοντες όσο και οι διδασκόμενοι χρειάζεται να έχουν πρόσβαση στο διαδίκτυο, το οποίο λόγω της υπερφόρτωσης δεν λειτουργεί ομαλά και παρουσιάζονται πολλά τεχνικά προβλήματα. Δεν πρέπει, μάλιστα, να παραληφθεί το κόστος που πρέπει να καταβληθεί για την απόκτηση του κατάλληλου τεχνικού εξοπλισμού.

Πάνω από όλα, όμως, μειώνεται η ουσιαστική επαφή και αλληλεπίδραση μαθητή και δασκάλου εξαιτίας της έλλειψης της φυσικής παρουσίας αμφοτέρων. Η οθόνη, που αποτελεί τον δίαυλο επικοινωνίας, στερεί την άμεση επικοινωνία και καθιστά δύσκολη όχι μόνο τη συμμετοχή των μαθητών αλλά και την κατανόηση της ύλης, καθώς μειώνεται το ενδιαφέρον για το μάθημα και παράλληλα, οι εκάστοτε τεχνικές δυσκολίες δυσχεραίνουν την ικανότητα αντίληψής τους.

Πλεονεκτήματα:

Αφετέρου, δεν είναι λίγοι και οι υποστηρικτές της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης. Όσο ανορθόδοξο κι αν ακούγεται, η ηλεκτρονική τάξη αποτελεί προσομοίωση της φυσικής τάξης. Οι δυνατότητες που προσφέρει η τεχνολογία βοηθούν τον διδάσκοντα να πραγματοποιήσει τις διαλέξεις του έχοντας στη διάθεσή του ποικίλα εργαλεία. Μάλιστα, η εικόνα και ο ήχος συνεπικουρούν στη δημιουργία της αίσθησης της εκμηδένισης των αποστάσεων.

Στους χαλεπούς, λοιπόν, καιρούς που διανύουμε οφείλουμε να εργαζόμαστε προς το μέγιστο δυνατό αποτέλεσμα, χρησιμοποιώντας κάθε μέσο που έχουμε στα χέρια μας. Συνεπώς, δεδομένων των συνθηκών, η τηλεκπαίδευση έχει αποβεί σωτήρια, γιατί χάρη σε αυτήν διεξάγεται όσο το δυνατόν ομαλότερα η εκπαιδευτική διαδικασία και στις τρεις βαθμίδες εκπαίδευσης. Καλύπτεται σε μεγάλο βαθμό η απαιτούμενη διδακτέα ύλη και επιτρέπεται η διεξαγωγή των εξετάσεων.

Δίχως την τηλεκπαίδευση, μοιραία, οι εκπαιδευόμενοι θα είχαν ήδη χάσει ένα ολόκληρο εκπαιδευτικό έτος εξαιτίας της πανδημίας. Μήπως, λοιπόν, να δώσουμε μία ευκαιρία στην τηλεκπαίδευση πριν την καταδικάσουμε πάραυτα;

Προϋποθέσεις ομαλής λειτουργίας της τηλεκπαίδευσης:

Αναντίλεκτα, δύναται να διεξαχθεί ομαλά η εξ αποστάσεως εκπαίδευση, φτάνει να υπάρχει διάθεση για μάθηση και συνεργασία τόσο από την πλευρά των εκπαιδευτικών όσο και των εκπαιδευομένων. Υπάρχουν τρόποι ώστε ο  διδάσκοντας να κερδίσει το ενδιαφέρον του ακροατηρίου του, με την ενάργεια της φωνής του, με τον εποικοδομητικό διάλογο με τους μαθητές του, καθώς και με τη χρήση των παρεχόμενων οπτικοακουστικών μέσων. Ο μαθητής από την πλευρά του, με βασική προϋπόθεση την επιθυμία συνεργασίας, μπορεί να ακούει προσεκτικά, να συμμετέχει στο μάθημα απαντώντας στις ερωτήσεις του καθηγητή, εκφράζοντας τις απορίες του και έχοντας στραμμένη την προσοχή του αποκλειστικά στο μάθημα, χωρίς να αποσπάται η συγκέντρωσή του.

Είναι ,απλώς, θέμα ισχυρής βούλησης και καλής θέλησης. Στο χέρι μας είναι να μην επιτρέψουμε να μας καταβάλει η ολέθρια πανδημία. Πρόκειται για ένα στοίχημα που πρέπει να κερδίσουμε από κοινού. Σαφέστατα, δεν μπορεί να αναιρεθεί η υπεροχή της δια ζώσης εκπαίδευσης. Ωστόσο, η γνώση είναι δύναμη και ως εκ τούτου αποτελεί αδήριτη ανάγκη για κάθε άνθρωπο. Υποχρέωσή μας είναι να μην αφήσουμε τίποτα να σταθεί εμπόδιο στην επίτευξη του εκπαιδευτικού στόχου.

ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΑΡΘΡΑ