18.4 C
Athens
Πέμπτη, 25 Απριλίου, 2024

Πρόεδρος ΟΛΛ: “Στόχος μας να αναπτύξουμε το λιμάνι και να ενισχύσουμε την τοπική οικονομία”

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΗΣ ΠΡΟΕΔΡΟΥ Ο.Λ.Λ ΣΤΗΝ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΑΠΟΤΥΠΩΜΑΤΑ!

Το λιμάνι του Λαυρίου είναι το τρίτο μεγαλύτερο επιβατικό λιμάνι της Αττικής, λειτουργεί ως κόμβος διακίνησης επιβατών, οχημάτων και εμπορευμάτων. Βρίσκεται στην νοτιοανατολική ακτή της Αττικής και εξυπηρετεί δρομολόγια πλοίων από Αθήνα προς τις Κυκλάδες και τα νησιά του Βορειοανατολικού Αιγαίου. Έχει καθοριστεί ως ένα από τα λιμάνια εθνικής σημασίας αναλαμβάνοντας ουσιαστικό και συμπληρωματικό ρόλο προς τον Λιμένα του Πειραιά και το ευρύτερο σύστημα Λιμένων της Αττικής.

1.Κυρία Κουλουβράκη, εν μέσω πανδημίας ποια είναι η οικονομική εικόνα του λιμένα Λαυρίου; Πώς έχει διαμορφωθεί στις επιχειρήσεις η παρούσα κατάσταση λόγω COVID-19, καθώς και ποια είναι η πρόβλεψή σας για το μέλλον;

Πράγματι η πανδημία COVID-19 τους πρώτους μήνες του 2020 αποτελούσε μια μεγάλη απειλή για το λιμάνι και την οικονομική θέση του Ο.Λ.Λ.Α.Ε.

Ως νέα διοίκηση δραστηριοποιηθήκαμε πολύ γρήγορα προς δύο κατευθύνσεις:

Α) Τη μείωση (κατά το δυνατόν) των εξόδων.

Β) Την ανεύρεση νέων πελατών και τη σύνταξη νέων συνεργασιών.

Οικονομικά δεδομένα

A) Στον προϋπολογισμό είχε γίνει πρόβλεψη για κέρδη (ισοζύγιο) 752.000 ευρώ. Το αποτέλεσμα που επετεύχθη είναι 990.000 ευρώ, ήτοι 31,6 % πάνω από τον στόχο. Το αυξημένο αυτό αποτέλεσμα θα ήταν ακόμη υψηλότερο κατά 115.000 ευρώ, έσοδα που δεν εισπράχθηκαν από παραχωρησιούχους, σύμφωνα με τις κυβερνητικές εντολές λόγω πανδημίας, χωρίς να υπολογιστούν οι απώλειες από τη συρρίκνωση της ακτοπλοΐας. Σε κάθε περίπτωση, επετεύχθη ρεκόρ κερδοφορίας και τζίρου στην ιστορία του ΟΛΛ ΑΕ.

Β) Αυξήθηκε σημαντικά τη ρευστότητα της εταιρίας. Συνοπτικά αναφέρεται ότι ενώ εκδόθηκαν στο σύνολο του έτους τιμολόγια συνολικής αξίας 4.434.000 ευρώ, οι εισπράξεις μας (εξαιρουμένων των επιστροφών ΦΠΑ) ανήλθαν στο ποσό των 6.050.000 ευρώ. Ουσιαστικά, το υπερβάλλον ποσό αφορά εισπράξεις παλαιότερων οφειλών.

Παράλληλα εξασφαλίσαμε την είσπραξη παλαιών οφειλών. Σήμερα το λιμάνι είναι πλήρες και ορισμένες φορές δυσκολευόμαστε να εξυπηρετήσουμε τη ζήτηση που έχουμε για θέσεις ελλιμενισμού.

Ο απολογισμός πρώτης χρονιάς

Το 2020 ήταν ουσιαστικά η πρώτη χρονιά που η νέα Διοίκηση είχε την ευθύνη του ΟΛΛ Α.Ε. Ήταν μια δύσκολη χρονιά, κυρίως λόγω της πανδημίας COVID 19. Παρόλα αυτά, τα αποτελέσματα της χρήσης του 2020 όπως αναλύθηκαν παραπάνω ήταν ιδιαίτερα θετικά. Επιπλέον θα έλεγα κάποια από αυτά που πετύχαμε είναι:

Η στενή συνεργασία με τον Δήμο Λαυρεωτικής την καλοκαιρινή περίοδο ενώ πέραν της υπάρχουσας προγραμματικής σύμβασης για την αναστήλωση του ιστορικού μνημείου «ΓΑΛΛΙΚΗ ΣΚΑΛΑ», έχει διαβιβαστεί στον Δήμο και ολοκληρωμένη μελέτη για την επισκευή της «ΞΥΛΙΝΗΣ ΕΞΕΔΡΑΣ».

Η ΚΡΟΥΑΖΙΕΡΑ: Ήδη στις 14/1/2021 ανακοινώθηκε η συνεργασία του ΟΛΛ ΑΕ με τη CELESTYAL CRUISES, ώστε να χρησιμοποιηθεί το λιμάνι του Λαυρίου ως βάση της εταιρίας. Υπάρχει εκτίμηση για τον αριθμό των επιβατών που μπορούν να φθάσουν στο Λαύριο μέσω κρουαζιέρας για 80.000 επιβάτες από τον πρώτο χρόνο. Η συμφωνία με τον πρώτο πελάτη είναι για 3 χρόνια, από 1 έως 3 πλοία με μίνιμουμ μέσο όρο επιβατών 80.000 τον χρόνο, αλλά δεν θα μείνουμε σε αυτό. Κάνοντας αυτό το έργο θα αναζητήσουμε περισσότερους πελάτες.

Και φυσικά πολλά ακόμα τα οποία είναι δύσκολο να αναλυθούν σε μερικές γραμμές.

2.Μπορεί ο Οργανισμός Λιμένος Λαυρίου να γίνει πιο ανταγωνιστικός και με ποιόν τρόπο;

Το κάθε λιμάνι έχει τα πλεονεκτήματά του, τα μειονεκτήματά του και αποτελεί πρόκληση για τη διοίκησή μας να εκμεταλλευτούμε στο μέγιστο τα πρώτα και να ελαχιστοποιήσουμε την επίδραση των δεύτερων. Το λιμάνι του Λαυρίου είναι το πλησιέστερο στο διεθνές αεροδρόμιο «ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΣ ΒΕΝΙΖΕΛΟΣ» και έχει εύκολη πρόσβαση στο σύστημα των αυτοκινητοδρόμων της χώρας.

Όπως καταλαβαίνετε, αυτά είναι τεράστια πλεονεκτήματα. Όμως, ένα λιμάνι σημαίνει καταρχάς «προσφορά υπηρεσιών». Όσο επομένως, βελτιώνουμε τις παρεχόμενες υπηρεσίες μας προς τους χρήστες, τόσο θα γίνεται πιο ανταγωνιστικό το λιμάνι του Λαυρίου. Επομένως, η ανταγωνιστικότητά μας θα στηρίζεται σε μια λογική που θα υπαγορεύει την προσφορά των καλύτερων υπηρεσιών, από αυτές που μπορούμε αντικειμενικά να προσφέρουμε.

Ο μόνος περιορισμός που έχουμε είναι το μέγεθος του λιμανιού. Μπορούμε να δεχτούμε πλοία έως 220μ. και ως αυτό το μέγεθος θέλουμε όλοι να μας προτιμούν. Έτσι λοιπόν, μετατρέποντας το μειονέκτημά μας σε πλεονέκτημα, καταφέρουμε να «γυρίσουμε» πίσω την κρουαζιέρα, κάτι που ήταν αίτημα και της τοπικής κοινωνίας.

3.Εάν το Data Center της Microsoft “στηθεί” στο Λαύριο, τι θα σημαίνει αυτό για το λιμάνι της περιοχής;

Η MICROSOFT είναι μια εταιρία κολοσσός για την παγκόσμια οικονομία και συνομιλεί με την Ελληνική Κυβέρνηση. Καταρχάς, η συμφωνία να δημιουργήσει επιχειρηματική βάση στη χώρα μας αποτελεί μια τεράστια επιτυχία για την Κυβέρνηση και τον Πρωθυπουργό κ. Κυριάκο Μητσοτάκη και μια απόδειξη ότι η Ελλάδα επανακατακτά την εμπιστοσύνη της διεθνούς επιχειρηματικής κοινότητας.

Είναι ευνόητο ότι εάν η επένδυση αυτή γίνει στον συγκεκριμένο χώρο που έχει αναφερθεί και ο οποίος γειτνιάζει με το λιμάνι του Λαυρίου, θα αποτελεί μια μεγάλη ευκαιρία για τον Ο.Λ.Λ.Α.Ε..

Πρώτον, διότι προφανώς θα υπάρξουν δραστηριότητες που αφορούν το λιμάνι τόσο στο στάδιο της κατασκευής όσο και στο στάδιο της λειτουργίας. Είναι πολύ νωρίς αυτό να αποτυπωθεί σε αριθμούς.

Δεύτερον όμως, καταλαβαίνετε ότι το Λαύριο και η θέση του θα αποκτήσει μια τεράστια αναγνωσιμότητα σε παγκόσμιο επίπεδο.

4.Ποια θα είναι τα άμεσα οφέλη για την τοπική κοινωνία από το σχέδιο σας για την ανάπτυξη του λιμανιού;

Μπορώ να σας πω το εξής γιατί το έχω υπολογίσει και είναι νούμερα. Οι 3 δραστηριότητες, πλωτές, λειτουργία κρουαζιέρας και «Κοράλι», το εστιατόριο που λέγαμε ότι είναι ερείπιο, υπολογίζουμε ότι θα προσθέσουν 200 επιπλέον θέσεις εργασίας και 15 εκατομμύρια ευρώ πρόσθετο τζίρο στην τοπική αγορά ετησίως».

5.Ποια θα λέγατε ότι είναι τα μεγαλύτερα προβλήματα που αντιμετωπίζετε;

Θεωρώ ότι το μεγαλύτερό μας θέμα είναι οι δημόσιες υπηρεσίες. Να μην μας καθυστερούν λειτουργώντας ταχύτερα και αποτελεσματικότερα. Από αδειοδοτήσεις μέχρι εγκρίσεις έργων κλπ.

6.Στον Οργανισμό Λιμένος ανήκει και το Μνημείο της Γαλλικής Σκάλας. Εντός της χερσαίας ζώνης. Έχετε μεριμνήσει για την αποκατάσταση του;

Το σημαντικό και εμβληματικό, για το λιμάνι του Λαυρίου, μνημείο, είναι  το Μνημείο της Γαλλικής Σκάλας, εκεί που γινόταν η φορτοεκφόρτωση μεταλλευμάτων τα παλιά χρόνια, το οποίο είναι ένα ιστορικό μνημείο για την περιοχή. Έχουμε κάνει προγραμματική σύμβαση με το Δήμο Λαυρεωτικής ώστε να γίνουν οι μελέτες και να χρηματοδοτηθεί με ευθύνη του Δήμου, η αποκατάσταση του μνημείου αυτού. Ο Δήμος έχει αναθέσει τη μελέτη σε μία ομάδα καθηγητών του ΕΜΠ και προχωράει η διαδικασία».

7.Υπάρχει κάτι που δεν θεωρείται ότι θα καταφέρετε;

Για μένα φιλόδοξο έργο θα ήταν να μεγαλώσει η λιμενολεκάνη, αλλά δυστυχώς θεωρώ ότι δεν υπάρχει κάτι τέτοιο στον ορίζοντα. Αυτό είναι ένα πανάκριβο έργο, πολύ χρονοβόρο και μην ξεχνάμε ότι οι Οργανισμοί Λιμένων υπό την ιδιοκτησία του ΤΑΙΠΕΔ ουσιαστικά είναι προς ιδιωτικοποίηση και τα έργα που προκηρύσσουμε φροντίζουμε να είναι μικρά και να αποσβένουν αμέσως το κόστος τους, άρα στην ουσία κοιτάμε να δημιουργήσουμε υπεραξίες για το λιμάνι ώστε να είναι πιο ενδιαφέρουσα η ιδιωτικοποίησή τους όποτε αποφασίσουν η κυβέρνηση και το ΤΑΙΠΕΔ να την κάνουν.

8.Υπάρχουν άλλα αναπτυξιακά έργα στον άμεσο ορίζοντα για το λιμάνι του Λαυρίου;

Ναι. Το Λαύριο είναι ιδανικό λιμάνι για φιλοξενία τουριστικών σκαφών. Και πάλι λόγω γειτνίασης με το διεθνές αεροδρόμιο και την εύκολη οδική πρόσβαση. Αυτή τη στιγμή έχουμε περίπου 200 θέσεις ελλιμενισμού σκαφών και είναι όλες οι μελέτες έτοιμες, εκτός από μία περιβαλλοντική αδειοδότητηση, διότι ατυχώς και χωρίς εγώ να μπορώ να κατανοήσω τους λόγους, μέρος του λιμανιού του Λαυρίου χαρακτηρίστηκε το 2018-19 περιοχή Natura και χρειάζεται μια μελέτη που τρέχει τώρα. Σύντομα θα είμαστε έτοιμοι να πάμε στο υπουργείο και στο μέτοχό μας για να προχωρήσουμε στην κατασκευή πλωτών προβλητών που θα έχουν δύο χρήσεις: Η μία χρήση θα είναι να προστατευθούν από τους νότιους ανέμους οι υπάρχουσες 200 θέσεις ελλιμενισμού και η δεύτερη να μεγεθυνθεί και ο αριθμός των θέσεων ελλιμενισμού. Και αυτό είναι έργο του ίδιου μεγέθους με την σιδηροκατασκευή, το υπολογίσουμε γύρω στο 1 με 1,2 εκατ. ευρώ που επίσης θα αποσβεστεί σε 1-1,5 χρόνο και ταυτοχρόνως θα δώσει τη δυνατότητα στο λιμάνι να αποκτήσει παράπλευρα έσοδα από την πώληση νερού και ρεύματος κλπ. Και αυτό το έργο φιλοδοξούμε ότι θα έχει ολοκληρωθεί το 2021».

9.Με τις σταθερές ακτοπλοϊκές γραμμές τι γίνεται;

Επί της ουσίας στο Λαύριο δεν έχουμε την ακτοπλοΐα που θα άξιζε για τις σύγχρονες υποδομές του λιμένα μας. Ωστόσο έχουμε ακτοπλοΐα μικρών αποστάσεων, δηλαδή σύνδεση της Αττικής με την Κέα και την Κύθνο και μέχρι εκεί. Από κει και πέρα έχουμε και κάποιες μικρές γραμμές επιδοτούμενες από το υπουργείο Ναυτιλίας, αυτές που λέγονται δημοσίου ενδιαφέροντος.

10.Η γραμμή με ΛαύρίουΤσεσμέ που είχε δρομολογηθεί;

Αυτή η γραμμή λειτούργησε για 15 μέρες. Απ’ ότι είδα στα έγγραφα όταν ανέλαβα την ευθύνη του λιμανιού ήταν μια επιλογή της τότε κυβέρνησης, κακά σχεδιασμένη, δεν είχε κανένα σοβαρό επιχειρηματικό υπόβαθρο και ως ήταν φυσικό, καταποντίστηκε 15 μέρες μετά την έναρξη της λειτουργίας της. Αφήνοντας και χρέος στο λιμάνι.

spot_img

ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΑΡΘΡΑ