17.5 C
Athens
Δευτέρα, 29 Νοεμβρίου, 2021

Νέο μήνυμα Πρωθυπουργού στον Τζόνσον για επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα: «Να αδράξουμε τη στιγμή»

Άρθρο στη βρετανική εφημερίδα: «The Mail on Sunday» υπογράφει ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, ο οποίος απευθύνει άλλη μία έκκληση για την επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα.
Στο άρθρο του, ο πρωθυπουργός αναφέρεται αρχικά στις κλασικές σπουδές και την αγάπη του Βρετανού πρωθυπουργού, Μπόρις Τζόνσον, για την αρχαία Ελλάδα, επισημαίνοντας πως «καταλαβαίνει σε μεγαλύτερο βαθμό από τους περισσότερους τον μοναδικό δεσμό που συνδέει τη σύγχρονη εποχή με την αρχαία ιστορία».
Αυτός, όπως εξηγεί, ήταν και ο λόγος για τον οποίο συναντήθηκε μαζί του στην Ντάουνινγκ Στριτ. Κατά τη διάρκεια της συνομιλίας, μάλιστα, «μου είπε ότι κατανοούσε πόσο έντονα είναι τα συναισθήματα του ελληνικού λαού σε ό,τι αφορά μία από τις λίγες διαχωριστικές γραμμές ανάμεσα στην Ελλάδα και στο Ηνωμένο Βασίλειο: τι μέλλει γενέσθαι με τα Γλυπτά του Παρθενώνα».

«Τα γλυπτά φιλοτεχνήθηκαν από τον Έλληνα γλύπτη Φειδία και έχουν τη μορφή ζωφόρου που αρχικά κοσμούσε τον σπουδαίο ναό. Το μεγαλύτερο μέρος της ζωφόρου διασώζεται σήμερα και παραμένει στην Αθήνα. Το τμήμα που αφαιρέθηκε παράνομα από τον Λόρδο Έλγιν παραμένει, ωστόσο, αποκλεισμένο μέσα στο Βρετανικό Μουσείο, σχεδόν 2.500 χιλιόμετρα μακριά από το αληθινό του σπίτι και αποκομμένο τόσο από την πόλη όσο και από το παγκόσμιο μνημείο στο οποίο αναντίρρητα ανήκει» επισημαίνει ο Κυριάκος Μητσοτάκης, ο οποίος συμπληρώνει πως μία περιήγηση στο Μουσείο της Ακρόπολης θα καταστεί κατανοητό αυτό που λέει.

«Το μουσείο βρίσκεται μόλις λίγες εκατοντάδες μέτρα νότια του ίδιου του Παρθενώνα και για τα περισσότερα από τα γλυπτά είναι το σπίτι τους. Είναι το μοναδικό σημείο στον κόσμο όπου μπορεί κανείς να θαυμάσει τα γλυπτά σε ένα χώρο που τα συνδέει με το μνημείο, καθώς στέκεται μπροστά σε 2.500 χρόνια ιστορίας και αντικρίζει την πανοραμική θέα του ναού» γράφει και υπογραμμίζει πως αυτό είναι το «σωστό, καλύτερο και μοναδικό» σημείο όπου «μπορεί να εκτιμήσει κανείς την πολιτιστική και ιστορική σημασία των γλυπτών εκεί που ανήκουν».
«Είναι ακριβώς η χάρη αυτής της συμμετρίας που καθιστά τον διαχωρισμό των γλυπτών που βρίσκονται στο Λονδίνο από την κύρια συλλογή στην Αθήνα ένα τόσο μεγάλο κενό. Ένα κενό που είναι αδύνατο να αγνοήσει κανείς. Η σημασία τους είναι παγκόσμια και χωρίς τα γλυπτά που λείπουν δεν μπορεί να θαυμάσει κανείς στην ολότητά τους τη ζωφόρο αλλά και τον ίδιο τον Παρθενώνα» αναφέρει.


Κάνει αναφορά στη φετινή 200ή επέτειο από την Ελληνική Επανάσταση, κατά την οποία «η Βρετανία στάθηκε στο πλευρό της Ελλάδας» και διερωτάται «τι θα μπορούσε να αποτελέσει σπουδαιότερη απόδειξη του οράματος του πρωθυπουργού Τζόνσον για μια νέα, γεμάτη αυτοπεποίθηση, ανοιχτή και πραγματικά «Οικουμενική Βρετανία» (Global Britain) από το να κάνει η κυβέρνησή του το γενναίο βήμα προς τα εμπρός και, από κοινού με το Βρετανικό Μουσείο, να επιστρέψει τα Γλυπτά του Παρθενώνα;»


Η ελληνική πλευρά, εάν προχωρήσει αυτό, «είναι έτοιμη να εξετάσει, από την πλευρά της, να επιτρέψει να εκτεθούν στο Βρετανικό Μουσείο κάποια από τα πλέον εμβληματικά δημιουργήματα παγκοσμίως, έργα τέχνης που ουδέποτε έχουν βρεθεί εκτός Ελλάδας».
Ξεκαθαρίζει πως το αίτημα για επιστροφή των Γλυπτών δεν είναι μόνο ελληνικό αλλά υπογράφεται και από την UNESCO, αλλά είναι και πολλοί οι Βρετανοί που είναι σύμφωνοι.

«Οι δημοσκοπήσεις δείχνουν ότι τα τελευταία χρόνια όλο και περισσότεροι τάσσονται υπέρ της επιστροφής των Γλυπτών στην Ελλάδα. Το Βρετανικό Μουσείο ασφαλώς θα υποστήριζε ότι η επιστροφή των Γλυπτών θα είναι μόνο η αρχή -δηλαδή μία κίνηση που θα το ανάγκαζε να επιστρέψει και άλλα αντικείμενα. Δεν θα ήταν. Πιστεύουμε ότι τα γλυπτά είναι μία ξεχωριστή και μοναδική περίπτωση» συμπληρώνει.
«Η διαφωνία μας δεν περιορίζεται στην ιδιοκτησία ή τη νομιμότητα. Γιατί μιλάμε κυρίως για μία σημαντική υπόθεση με πολιτική και ηθική διάσταση, η οποία έχει και μία σχετικά απλή τεχνική διάσταση» γράφει ο κ. Μητσοτάκης και κρίνει πως η επιθυμητή επανένωση θα ήταν πιο εύκολη εάν «η βρετανική κυβέρνηση αναιρούσε τους πολιτικούς περιορισμούς που “δένουν τα χέρια” του Βρετανικού Μουσείου, υπό τη μορφή του Βρετανικού Νόμου Περί Μουσείων του 1963».
Κρίνει πως ο Μπόρις Τζόνσον «θα επιδιώξει την τροποποίηση της σχετικής νομοθεσίας για να επιτρέψει την επιστροφή των Γλυπτών».
«Ελπίζω πως Λονδίνο και Αθήνα θα συνεργαστούν για να αποκαταστήσουν αυτή την αδικία που βαραίνει τις καρδιές όλων των Ελλήνων» αναφέρει και καταλήγοντας απευθύνεται στον ομόλογό του σημειώνοντας: «Κύριε πρωθυπουργέ, είναι ώρα να αδράξουμε αυτή τη στιγμή».

ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΑΡΘΡΑ